Ivar Heckscher – inbjuden föreläsare på årsstämman 2022

Med snodda trådar och långa stygn skapar Ivar Heckscher sin textila konst. Det är inte tu tal om annat, påpekar han, det han och vi i föreningen ägnar oss åt är inget annat än konst och ska så benämnas. Skapande, i vilken form det än kommer, är konst. Och förresten inbegriper han även hantverk i det begreppet.

Ivar uttrycker sina synpunkter milt och ödmjukt men ingen kan ta miste på tydligheten. Precis som det anstår en före detta lärare med ett yrkesliv inom Waldorfrörelsen.

– “I konstens värld är vi inte rivaler utan kollegor. Vi syr för att vi har lust. Inget annat. Vi är lekande människor, Homo Ludens”

Det är en skönt befriande tanke i en tid och värld där det mesta jämförs och värderas, i pengar eller i termer av fint eller fult.

En utställning med Sven Kauppis broderier och en packe moulinégarner fyndade på loppis blev början på ett intresse som idag tar några timmar varje dag i anspråk. Med referenser till Kandinskys, Goethes och Rudolf Steiners färgläror analyserar han färgernas påverkan på bilden.

– “Gult har en explosiv kraft som om den vill tränga ut de omgivande färgerna, blått skapar en kärna som drar till sig kraften i bilden. Metallic får blicken att glida. För att hinna med att reflektera över färgernas verkan på bilden är broderi en utmärkt metod eftersom tekniken gör att det går långsamt och ger tid för tankarna att hinna i kapp.”

Kanske är det just därför Ivar så gärna blandar trådar och färger för att ge känslorna en väg både in och ut ur bilden.

Eftersom varje dag innehåller några timmars broderi blir vi nyfikna på vad som triggar idéerna och varifrån inspirationen kommer.

– “Det är olika. Ibland börjar det med ett motiv som finns i huvudet och som pockar på att komma ut. Ibland bara börjar jag och låter trådarna tala om för mig vilket motiv de har inneboende.”

Med samma lyhördhet och känslighet ges alla broderade bilder ett namn.

– “Lyssna och titta så kommer titeln! Både barn och bilder vill ha namn och bli igenkända.”

Det är alltid intressant att få höra hur andra som broderar arbetar, därför kan vi inte hålla oss från närgångna frågor om material och teknik. Alltså – på en fyrkantsram av björk nitas ett underlagstyg i bomull och ovanpå det ett tyg som kan vara allt från smörigt mjukt ylletyg till sammet och kärvt linne. Om tyget till exempel är rött tas de första stygnen med röd tråd för att frigöra idéerna.

Stygnen är långa, decimetern är mer vanligt än ovanligt. Eftersom tyget är spänt i en ram hålls trådarna på plats och behöver inte fästas ner. Trådarna förresten, är ofta ihopsnodda av två olika färger eller material. Här finns inget snobberi – finaste mjuka ullgarn kan blandas med blanka lurviga syntetgarner. Så befriande! Det viktiga är dock att varje kväll förbereda ett gäng trådar så att det är lätt att komma i gång dagen därpå och låta idéerna, i stället för praktiskt arbete, ta plats.

När broderiet är klart ramas det in med lister av trä. Överliggaren görs alltid vara lite bredare än den nedre listen och sidostyckena är alltid lite längre än själva bilden. Det gör att tavlan ser ut att stå på korta, egna ben.

När man lyssnar på inspirerande föredrag, som Ivars, vill man alltid ha tyg, tråd och nål nära till hands –  det är i hög grad en smittsam syssla vi brodöser och brodörer håller på med. Särskilt när mötet var så analogt och mänskligt nära, långt från powerpoints och distanserande elektronik.

Ivar Heckschers hemsida http://www.ivarheckscher.se/

Ivar Heckscher
Motiven skissas aldrig, mäts bara med ögonmått och sprättas sällan.

 

 

 

Dela denna post:
Facebooktwittermail

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.