Det ofullständigas charm

Löst spunna trådar av enklare silke och broderade med mer svepande former berör nästan mer än det perfekta.

Silke har alltid varit ett exklusivt material och därför har även det enklare råmaterialet i tillverkningen tagits tillvara. Till exempel silket från de kokonger som fått kläckas till nya fjärilar. För att komma ut ur puppan har fjärilens spott löst upp kokongens sericin (ett klistrigt protein) och silkestrådarna har därmed blivit kortare. De fibrerna har man sedan spunnit till trådar. Idag, nära 600 år efter att man broderat med trådarna, ser man att de under årens lopp snott upp sig. Kanske var det också så att det enklare materialet användes av inte lika tekniskt fulländade brodörer eller brodöser. Men charmen är det inget fel på!

Det spunna silket har snott upp sig och bildar en lös yta av läggsöm.
Hej! Det är fantastiskt att få ögonkontakt.
Detalj av läggsömmen på ett broderat kors från 1400-talet. Alla bilder är från samma broderi. Det finns idag på Historiska museet i Stockholm, men kommer från Österhaninge kyrka.
Dela denna post:
Facebooktwittermail

Spännande tävling

VIll du vara med och utforma föreningen Skapande Broderi Stockholms ansikte utåt.Vi behöver en logga och utlyser en tävling. Alla medlemmar inbjuds att delta.

Läs allt om tävlingen HÄR->

Dela denna post:
Facebooktwittermail

Två decimeter från medeltiden

Med telefonens kamera försiktigt höjd över de medeltida broderierna tas foton som vi sedan kan förstora och detaljgranska.

För att ge oss kunskap om medeltidens bottensömmar och ge inspiration till egna arbeten hade Historiska museets Amica Sundström tagit med några broderier även till det andra tillfället på museet. Att få komma broderierna så nära att det nästan känns som om man får ögonkontakt med de avbildade heliga personerna inger stor respekt. Men kanske ändå mer respekt för de personer som broderat med bara dagsljus och ljus- och eldsken till sin hjälp. Med tanke på stygnens täthet och exakthet måste de haft både örnblick och stadig hand.

Två decimeter från medeltiden.
Glorians bottensöm är nersydd så att det bildas ett djup medan klädedräktens flätmönster är mer platt.
Baksidor är alltid intressanta, inte minst för att man där ser trådarnas originalfärger, men man ser också, lite trösterikt, att det inte är så petnoga hur baksidan ser ut.
Det är faktiskt svårt att förstå hur detta har kunnat broderas utan hjälp av elektriskt ljus eller förstoringslampor.
Lägg märke till bakgrundens virvlar.
Maria Neijman från Historical textiles var efterlängtad och inbjuden för att visa oss olika typer av läggsöm.
Trådar i silver och guld lockar på ett alldeles särskilt sätt. Speciellt dessa som är cirka åttio år gamla.
Dela denna post:
Facebooktwittermail

Historiska nyheter

Reglerna för årets första uppgift på Historiska museet är få; broderiet ska rymmas inom 10x10cm, vara en modern tolkning av upp till tre olika bottensömmar, ha korta markerade diagonaler, eller från hörn till hörn, och vara broderat med valfria trådar.

Det var stor uppslutning när årets första uppgift presenterades. Mari-Ann Castenvik, en av föreningens medlemmar, hade på styrelsens uppdrag förberett både tyg och en pedagogisk förklaring av uppgiften. Nu är det bara att sätta igång och låta sig inspireras av medeltidens sömmar och tolka dem till ett modernt uttryck.

Förutsättningarna för årets första uppgift.
Alla har fått var sin tygbit i oblekt linne att brodera på. Det svåraste i uppgiften är nog trådvalet – lyxigt guldbroderi eller färggranna trådar?
Länk till de tecknade beskrivningarna av bottensömmarna finns i ett tidigare inlägg. Skrolla till botten av sidan.
Dela denna post:
Facebooktwittermail

Till onsdag 16 januari

Till alla medlemmar som ska sy bottensömmar, var inte oroliga!
Nästa onsdag den 16 januari kl 16 på Postmuseum behöver ni bara ha tråd med er. Det kommer att finnas oblekt linne, som vi delar i rutor på 12 cm X 12 cm. Sedan kommer vi att få instruktioner av Mari-Ann Castenvik (textillärare) hur vi ska gå vidare. Det låter väl bra, eller hur?
För de av er som redan satt igång är det bara att fortsätta. Om du vet att du har en kompis som inte har internet meddela henne detta.
Vi ses!

Sköld till mässhake monterad på ett nutida bottentyg. Motivet är broderat i flera olika bottensömmar.
Ur Historiska museets samlingar.
Dela denna post:
Facebooktwittermail

Bottensöm är toppensöm

Ett nytt år och ett nytt museum. Från januari 2019 träffas vi varannan onsdag på Historiska museet i Stockholm, och varannan vecka fortsätter vi att ses på Postmuseum. Vi börjar samarbetet med Historiska genom att sy bottensömmar.

Vid årets första träff välkomnades föreningen av Historiska museets 1:e antikvarie med ansvar för de textila samlingarna, Amica Sundström, som berättade om museets medeltida textilier. Förutom att titta på några textiler i utställningarna fick vi dessutom fick möjlighet att på riktigt nära håll studera några av museets medeltida rariteter. Det är en ynnest vi är tacksamma för eftersom textilerna är sköra och varje gång de hanteras måste det ske med stor omsorg.

Årets första uppgift på Historiska museet är, att utifrån de medeltida broderierna, inspireras till att använda bottensömmarnas olika stygn. En både rolig och utmanande uppgift. Bitarna ska sedan sys ihop till ett gemensamt stycke. Att få lära sig mer om bottensöm kommer att bli toppen! Fortsättning följer.

Matsäcksrummet på Historiska museet är ett bra rum att brodera i – praktiskt och ljust.
Vid första träffen diskuterades uppgiftens upplägg.
1:e antikvarie Amica Sundström på Historiska museet.
Att få studera ett medeltida broderi
nära och utan skyddande monter är nästan svindlande.
Detaljstudie av medeltida bottensömmar.

Stygnbibliotek för medeltida bottensömmar Illustrationerna är ur Anne Marie Franzéns bok Prydnadssömmar under medeltiden.

Variation på dubbel läggsöm II
Variation på dubbel läggsöm
Vanlig läggsöm
Schattersöm
Sammetssöm och öglesöm
Nerdragen läggsöm och dubbel läggsöm
Pärlbroderi
Neddragen läggsöm
Lasursöm
Korssöm och efterstygn
Klyvsöm och stjälksöm
Klyvsöm
Dubbel läggsöm
Atlassöm

Till Historiska museet och en film om medeltida textilier.

Dela denna post:
Facebooktwittermail

God jul!

Årets sista träff ägnades inte åt broderi.
Istället vi njöt av sällskap, godsaker och esprit.
På borden stod ostar, fikon och pepparkaka.
Vi hade roligt och lät oss väl smaka.
Till nyåret ses vi igen, men på historisk mark.
Med bottensöm, knutar och kanske kråkspark
Tills dess – God jul till alla våra brodöser,
vi ses när det nya året det gamla avlöser!

Ett knytkalas av bästa sort fyllde arbetsborden på terminens sista broderiträff.
Dela denna post:
Facebooktwittermail

Fritt naturbroderi på maskin

Föreningens andra kurs i maskinbroderi hölls den 8 och 9 december. Kursledare var Heli Saarne. Hon höll två endagarskurser med vardera 8 deltagare. Tema för kurserna var naturbilder.

Heli är känd inom föreningen för sina vackra och detaljrika naturbilder ofta broderade med ett foto som förlaga.

Vi fick se prov på hennes broderier och lärde oss några av de knep hon utvecklat. Kursen skiljde sig från föreningens förra kurs och passade både för nybörjaren och den som testat lite tidigare. Det kändes inte som en upprepning även om man deltagit i tidigare kurs.

Vi fick först en genomgång av grunderna och om hur man ställer in symaskinen (se kursrapporten från den tidigare maskinbroderikursen).

Ett fång chifongscarfs till våra broderier

Heli hade tagit med tyger och trådar i främst gröna färger samt förberett ett grönt bakgrundstyg med vlieselin.

Materialbord med inspirationsbilder, böcker mm. Lägg märke till de blå plastburkarna i nedre högra hörnet. Förklaras längre ner på sidan.
Den första övningen handlade om att testa olika stygn och trådar.

Vi ombads ta med en Naturbild som utgångspunkt för vårt broderi: Det blev allt från egen akvarell till foton på exempelvis fåglar och löv.

Efter en akvarell som förlaga
Påbörjad bakgrund med ett foto av en duva som förlaga. Lägg märke till olika lager av chiffong, tyll och ull..

På bakgrundstyget lade vi  bitar av olika tyger, främst tunna tyger som sedan täcktes av ett tunt flor av chiffong, som höll allt på plats.

Inspirationsbild ock övningar med löv

Förutom att laborera med olika lager av chiffong visade Heli hur man kan använda ytterst tunna flor av kardad ull, garnstumpar mm för att skapa effekter.

Bakom björkstammen ser vi ett tunt flor av kardad ull

I Helis bilder finns ofta lösa motiv som monteras till en sammanhängande bild.

Löv broderade av Heli på ett vattenlösliga material som tvättas bort före montering

Så här arbetade vi med de lösa motiven: Heli hade förberett pappramar med material i tre lager, två lager vattenlöslig film och däremellan ett lager chiffong. Detta blev både stadigt och smidigt att sy på, dessutom var det lätt att rita upp motivet med en blyertspenna. När materialet sedan sköljs bort försvinner ev synliga ritade linjer och motivet hålls samman av chifongen. Tack för detta tips. Mina tidigare försök med vattenlösliga material har slutat i katastrof.

Ett annat bra tips från Heli gäller tråd. Hon rekommenderade en glansig och fin viskostråd. Den var väldigt tunn och glatt, rullade lätt upp sig när man sydde och gick av. Detta problem löstes genom att lägga trådrullen i en plastburk bakom maskinen i stället för att sätta den på symaskinens trådhållare. Se de blå plastburkarna i bilden på materialbordet ovan.

Till slut några fler bilder:

Heli kommer att hålla en kurs i ABF:s regi under våren, vardagar, dagtid. Så om du missat denna kurs får du ytterligare en chans. Vårens kurs ingår inte i föreningens kursprogram och vi får alltså inte föreningsrabatt. Läs mer HÄR->

Tack Heli för en rolig och inspirerande kursdag!

Foto Heli Saarne och Ulla-Britt Önnestam
.

Dela denna post:
Facebooktwittermail

Grattis Monika – ditt broderi blir frimärke

Vi har väntat länge på att få berätta denna glada nyhet. Nu är det ingen hemlighet längre. Ett av våra frimärksbroderier från utställningen FRIMÄRKSINSPIRATIONER ges i januari ut som frimärke av PostNord.

Monika Aldehag har skapat broderiet, Per Myrhed har fotograferat.

Grattis, Monika, till en fin bild inspirerad av figurer från Överhogdalstapeten – en bonad från början av 1000-talet funnen i början av 1900-talet vid en renovering av Överhogdals kyrkan, Härjedalen. Bonaden visas på Jämtlands länsmuseum Jamtli i Östersund. I Överhogdal har en förening gjort en kopia samt en utställning över arbetsprocessen. Båda värda ett besök.

Du kan se utställningen FRIMÄRKSINSPIRATIONER på Postmuseum i Stockholm fram till den 13 januari och på Enköpings konsthall den 23 mars – 4 april.

Frimärket ingår i en serie slöjdfrimärken med textil profil; virkat och broderat. Den 10 januari blir det frimärkssläpp och alla föreningens medlemmar är välkomna. Inbjudan kommer med posten.

Läs mer om Överhogdalsbonaden HÄR->
Läs mer om hela serien av slöjdfrimärken HÄR->

Dela denna post:
Facebooktwittermail

När vi broderat på stickat

Vid broderiträffen den 28 november 2018 visade vi som deltagit i studiecirkeln Brodera på stickat vad vi gjort, testat och åstadkommit under våra träffar.

Med Ulla-Britt Önnestad som cirkelledare och med utgångspunkt från Britt-Marie Christofferssons bok Brodera på stickat har vi låtit oss inspireras till att brodera både på stickade provlappar och färdiga plagg. Ibland följde vi det stickade underlagets struktur och ibland skapade stygnen fria former. Oavsett vilket har det varit en engagerad grupp som generöst delat erfarenheter och nya upptäckter med varandra, precis som en studiecirkel ska vara.

På den ordinarie onsdagsträffen visade vi vad vi gjort under studiecirkelns tema.
En provkarta med många variationer.
När lovikkavantens traditionella färger används i nya mönster kan det bli så här.
Stygnprov på lapp och vante.
Dela denna post:
Facebooktwittermail