Bilder – Ostindiska kompaniet

Nu är vårterminen igång. Tisdagen den 10 januari fick vi en guidad visning av utställningen Resenärerna på Sjöhistoriska museet. Nu är det dags att planera inför våren broderier. Mer inspiration hittar du i muséedatabasen Carlotta.

Vill du se bilder på föremål och annat med koppling till Ostindiska kompaniet?

Gå in på Göteborgs stadsmuseums hemsida. Toppen på sidan ser ut ungefär så här:
image
Klicka på ”Sök i samlingarna
Nu kommer du till en sida som beskriver samlingarna. Sidan har rubriken FAKTARUMMET. Klicka på länken till samlingsdatabasen Carlotta.
Inne i databasen skriver du ”ostindia” i fritextsökruta (överst på sidan). (Observera att sökordet har stor betydelse. Jag sökte först på ostindiska och fick ett annat resultat än när jag sökte på ostindia.)
Klicka också i rutan Visa endast föremål med bild.
Då får du träff på alla tänkbara bilder på “ostindiska” objekt i samlingarna. En sådan sökning ger strax över 600 träffar.
image
För att minska ner antalet träffar, kan man välja “Enkel sökning” (klicka på “maximera” om sökrutan gömmer sig).
Där går att kombinera sökning på “ostindia” (som skrivs i Identitet-fältet) med andra sökbegreppen t ex materialtyp som “textil” eller “keramik”.
Här nedan visas en enkel sökning där sökorden Ostindia och Siden kombineras. Nu visas bara 5 bilder
image
Man kan också gå direkt till posten för Ostindiska kompaniet i databasen, http://62.88.129.39/carlotta/web/object/167495
Klicka på fliken Omfattning, så syns de föremål – och personer – som har kopplingar till kompaniet och dess last.

Lek en stund med databasen, kombinera olika sökord så kommer du snart på hur det fungerar. Läs också söktipsen som finns på webbplatsen.
Direktlänk till databasen Carlotta finns här ->

(OBS! Flera muséer registrerar föremål i databasen Charlotta, dock ej Sjöhistoriska museet. Däremot finns Östasiatiska muséet med i databasen.)

Dela denna post:
Facebooktwittermail

Workshop och kurs om textiltryck

Föreningen hade två välbesökta aktiviteter denna vecka. Den 15 november 2016 hölls en workshop i blocktryck under Asta Levinson-Perssons och Anneliese Frensens ledning på Östasiatiska museet med 25 deltagare och den 19 november, hölls en kurs i screentryck under Ann-Marie Alskogs ledning med 11 deltagare.

Workshop om blocktryck
image image

image image
Några bilder från blocktrycksworkshoppen.

Mer om blocktryck ->

Kursdag om screentryck
Kursen behandlade thermoscreentryck, en form av screentryck som är mindre utrymmeskrävande än traditionellt screentryck och som inte heller kräver lika mycket utrustning. Det fanns ett 30-tal olika motiv att välja mellan. Vi kunde ha beställt ett personligt motiv före kursen, men bara en av oss hade varit så förutseende.

Med rätt utrustning och ledning var själva tryckningen ganska enkel, det gick snabbt och var roligt. Vi skapade underlag och bakgrunder till åtskilliga broderier redan under förmiddagen. Under eftermiddagen började de flesta av oss att brodera på våra tryckta tyger.

Här följer några bilder från kursdagen:
image

image

image

image

image image image   image

Att brodera på det tryckta tyget 
Trycket kan naturligtvis fungera som ett uppritat broderimönster som täcks med stygn men Ann-Marie föreslog andra infallsvinklar.

“Låt det synas i broderiet att det bygger på ett tryck. Förstärk sådant du vill framhäva med stygn eller dölj sådant som blivit misslyckat. Komplettera det som fattas eller brodera runt omkring det tryckta motivet. Låt helt enkelt tryck och broderi komplettera varandra.”

image image image

Vad är skillnaden mellan blocktryck och screentryck?
Vid blocktryck rollas färg på en stämpel som sedan trycks mot tyget.

image

Vid screentryck används en ram med ett motiv på en genomsläpplig membran. De delar som inte ska släppa igenom färg isoleras. Man trycker genom att placera ramen på tyget. Sedan läggs en sträng färg vid sidan om motivet. Färgen dras därefter med en spatel över ramen. Man drar bara en gång med en jämn och bestämd rörelse. Ju mer man lutar spateln desto mer färg pressas genom membranen.

image

Förberedelse av arbetsyta, färg och fixering är gemensam för de båda tryckmetoderna.

Uppföljning
Under någon av vårens broderiträffar visar vi varandra broderier som skapats med våra tryck som grund.

Du kanske vill trycka ett eget motiv med thermoscreen. Ann-Marie Alskogs har utrustning för att tillverka ramar. Hennes tips innan du skickar in en beställning: “Välj hellre ett mindre motiv än ett större om du är nybörjare. Det är svårt att få bra resultat med stora enfärgade ytor, välj hellre motiv med tunna streck.” Ann-Maries hemsida finns HÄR->

Foton i detta inlägg: Ingela Gréau, Heli Saarne och Ulla-Britt Önnestam

Dela denna post:
Facebooktwittermail

Medlemsmöte den 15 oktober 2016

Föreningen skapande broderi Stockholm har hållit medlemsmöte med föreläsning, mötesförhandlingar, krämarbord, visning av medlemmars broderier samt fika och mingel.

Höstens medlemsmöte var välbesökt. 35 brodöser lyssnade på Mari-Ann Levin Pöldes inspirerande anförande om olika sätt att inspireras, att göra större bilder och att hitta sitt eget uttryckssätt.

Mari-Ann utgick från ett eget broderi med många olika ingredienser, för att beskriva den personliga processen i förhållande till de andras.

image

De nya stadgarna antogs.

Planerna för våren presenterades; utställningen på Östasiatiska museet,  de fyra kurser på ABF och samarbetet med Sjöhistoriska museet fram till sommaren 2017, togs emot med bifall.

En del broderier fanns att titta på också! image
image
Mössa och vantar, tvåändsstickning och broderi av Ulla-Britt Önnestam.
image
Broderi av Gunilla Bauer

image
(Vi missade namnet på denna brodös, komplettering kommer)

image
Halsband av Anneliese Frenssen
image
image
image
image
Masker broderade av Lill Kinnegård
image
Applikation och broderi av Ingela Gréau.

Text och bild: Ingela Gréau

 

Dela denna post:
Facebooktwittermail

Fyra medlemmar ställer ut (uppdaterat)

Föreningens medlemmar är allt från rena nybörjare till mycket avancerade och skickliga hantverkare och konstnärer. Vi hjälper varandra framåt och inspireras av varandras arbeten. Särskilt roligt är det att berätta att fyra av våra medlemmar just nu är aktuella med utställningar. Gå och se dem.

Först ut är Ingela Gréau med en utställning på Skarpnäcks kulturhus. Här visas applikationer med broderi. Motiven är kända kulturpersonligheter som Ingela vill lyfta fram.image

Utställningen öppnade den 1 oktober och pågår till den 23 oktober och har titeln: Virkade koner och broderade ikoner. Som du förstår visas även virkade alster i samma lokal.

Nästa utställare är Britt-Marie Lundin med utställningen Fåglar, träd och hästar, med vernissage den 8 oktober kl 13.00 på Ateljé Galleri Bellange, Tomtebogatan 30. Utställningen pågår till den 23 oktober.image

Många av våra medlemmar arbetar också med andra uttryck än broderi. Lena Odmar visar målningar i en samlingsutställning. Vernissage äger rum den 11 oktober på Kontorshotellet Birger Jarlsgatan 2, 5 tr. Kl 18:20. (Ring på Kontorshotellet i porten). Levande musik, vin o snacks o en massa fin konst förståss. Utställningen kan sedan ses under kontorstid året ut. image

Gunilla Bauer deltar med 5 broderier i Södertälje Konstförenings utställning i Gamla Rådhuset i Södertälje. Vernissage den 8 oktober kl 12 -16. Pågår till den 23 oktober.image

Dela denna post:
Facebooktwittermail

Tyvek och Angelina

Tre kurser under hösten handlar om udda material och bakgrunder. Under vår senaste kurs Brodera med mera, den 1 oktober 2016,  lärde vi oss att gå till byggvaruhuset för att skaffa bakgrundsmaterial till våra broderier. Under föregående kurs, om 3-dimensionellt broderi tipsades vi om trädgårdsbutikens sortiment. Under nästa kurs får vi lära oss att kombinda screentryck med broderi.

Den 1 oktober träffades vi åter på ABF-huset till en experimentell kursdag med överraskande material. Vår textila verktygslåda utökades med Tyvek och Angelinafibrer.  Asta Levinson-Persons ledde en välplanerad och inspirerande kursdag, där vi hade gott om tid att bekanta oss med nya material.

Asta hade dukat kurslokalen upp med material och verktyg. Förutom material till tre broderier på varje arbetsplats fanns, böcker och pärmar med inspirationsmaterial, ca 200 broscher broderade av Asta, textilfärger, strykjärn och värmepistol. Även blåslampa och lödkolv hade kunnat vara lämpliga verktyg, men för en dag fick detta räcka.

imageVårt materialpaket, bestod av linnetyger, Angelinafibrer, material till en brosch och ett kompendium med inspirerande bilder och nyckelord som gav ideer om allt från stygn till färdig produkt.

Asta inledde med en genomgång av olika udda och ovanliga material som vi kan använda i våra broderier. Sedan satte vi igång med att måla, både direkt på tygerna och på Tyvek. Asta rekommenderade textilfärger från Mats Künzl. Här ser vi hur bakgrundsfärgen på en brosch växer fram.

image

Vad är då Tyvek och Angelina?
Tyvek är ett polyetenmaterial för fuktisolering vid byggen. Det släpper igenom fukt i form av vattenånga men inte vatten. Materialet finns på byggvaruhusen i ofantligt stora rullar. Asta föreslog att vi skulle kontakta mindre handlare, byggare i bekantskapskretsen eller fråga runt på byggarbetsplatser för att få tag på rimlig mängd material. En kursdeltagare tipsade om, att man kan fråga amerikanska vänner. Materialet används nämligen i kuvert i USA.

Bilden nedan visar Tyvek målat med textilfärg
image

När Tyvek behandlas med värmepistol ändrar det karaktär samtidigt som färgen fixeras.
image image

Förvandlingsproceccen går väldigt snabbt. Man ska ta det försiktigt och arbeta på ett värmetåligt underlag, t ex en metallplatta. Lokalen måste vara välventilerad, eftersom det bildas ångor, som förmodligen inte bör andas in. Tyvärr kunde man inte öppna fönstren i ABF-huset, men om du gör detta hemma, se då till att ångorna vädras ut snabbt.

När grundmaterialet var klart var det dags att börja brodera. Här ser du starten på en brosch.
image

Angelina är syntetiska  fibrer som också kan bearbetas med värme. Man stryker mellan bakplåtspapper, gärna av silikon, annars fastnar allt på strykjärnet. Fibrerna smälter ihop med varandra när de hettas upp. Angelinafibrer kan köpas på nätet, t ex från Canvas i Göteborg. Här ser vi ett broderi växa fram med Angelinafibrer i botten.

image

Här följer några blandade bilder från kursdagen.

image image image image image image image imageimageimageimageimageimageimage

TACK Asta för en intressant kursdag!

 

Dela denna post:
Facebooktwittermail

Vad händer på Östasiatisk museet?

Det har nu gått en månad sedan vi först träffades på Östasiatiska museet. Ett 50-tal personer deltog i de inledande visningarna. Därefter har vi varit 15-25 personer på varje tisdagsträff. Du vet väl att vi träffas varje tisdag i museets ateljé kl 16-19 och låter oss inspireras av museets samlingar. Broderierna kommer att ställs ut i museet i februari 2017. Alla är välkomna till träffarna.

Vi börjar lite trevande. Det tar tid att komma igång. Under de första veckorna blev det några uppvärmningsövningar.

En av oss är född i Råttans år och broderade därför ett par råttor på glänsande sidentyg.
image

Det utslitna älsklingsnattlinnet fick Boro-inspirerade lappar över hål och andra skavanker.
image

Boro betyder trasa. Man tog tillvara allt tygspill och utslitna textilier i de allra fattigaste delarna av norra Japan. Lapp vid lapp syddes ihop till större sammanhängande tygstycken, som användes till nya plagg. Det handlade inte enbart om att lappa ett utslitet plagg. Henriette Ousbäck, en an våra kursledare, har skrivit om Boro på sin blogg Fibertiger. Läs mer här->

Allt fler kommer så småningom igång på allvar med lite större arbeten. Här följer några bilder på nystartade projekt från den senaste tisdagsträffen.

En bild ur en bok blev starten på detta broderi.
image

Ett foto från museishoppen är utgångspunkten för ett sashikoinspirerade arbete.
image

Men först en liten provlapp.
image Läs mer om Sashiko HÄR ->

Lotusblomman spelar en viktig roll i detta motiv.
image

… och vad ska det bli av detta?
image

Vi har tillgång till många användbara källor.

Museets bibliotek lånar oss böcker.
image

Föremålen i museets utställningar finns i den digitala katalogen Charlotta. Detta bronskärl från utställningen “Mittens Rike” kommer att bli utgångspunkt för ett broderi i ylle.
image

Visst är det en trevande start. Vi funderar, provar lösningar, lär oss nytt, använder vår fantasi och testar på vilket sätt de gamla föremålen och teknikerna har relevans för oss idag.

Om du ännu inte är en av oss som träffas på museet på tisdagar så är du välkommen att hoppa in.

Dela denna post:
Facebooktwittermail

Mari-Ann Levin Pölde föreläser

På Medelmsmötet den 15 oktober berättar Mari-Ann Levin Pölde om sina broderier. Mari-Ann är medlem i vår förening och hon är känd för oss genom den kurs i fritt broderi hon höll i våras. Vi var också många från föreningen som besökte utställningen “Traces of Life” i Falun sommaren 2015 där Mari-Ann var representerad med flera verk.

image

Mari-Ann är medlem i gruppen Textil 13 och hon presenteras på gruppens medlemssida HÄR->.

Från “Traces of Life” minns jag särskilt hennes verk Tvångströja.

image

Glöm inte att anmäla dig till medlemsmötet till Eva Sylwander. Kontaktuppgifter på Startstdan.

Dela denna post:
Facebooktwittermail

Kärl och skulpturer 3-D former i textil

Den 10-11 september 2016 hölls en inspirerande kurs av Henriette Ousbäck med 14 ivriga och engagerade deltagare. Kursens tema var kärl och textila skulpturer. På två dagar kan man bara snudda vid detta stora ämne, men vi fick bekanta oss med användbara tekniker och material. Nu gäller det att med fantasins hjälp omsätta det vi lärt.

Henriett kom med en hel koffert full med inspiration. Hon presenterade den ena formen efter den andra.
image
image
image
image

Sedan packades materialet upp. Det var varken tyger eller trådar. Vi förstod att nu gäller det att tänka i nya banor.

Ur Henrietter kassar kom fiberduk av den typ man ser ligga över trädgårdslanden på vårarna, både vit och svart, papperssnören, jutesnören och grova garner i olika material. Detta skulle användas tillsammans med medhavd Softbinder, ståltråd och avbitartång.

Softbinder skapade lite problem. Vi förstod inte riktigt vad det handlade om på förhand och frågade i trädgårdsbutiken, vars personal inte heller förstod. Vi kom därför till kursen med olika typer av material att binda upp växter med men tillräckligt många hade hittat den äkta varan och delade med sig till oss andra. Så här ser den ut när den används i trädgården.

image

Vår första uppgift blev att klä Softbinder med papperssnöre och sedan linda det med ett tunnare snöre i avvikande färg. Sedan formades skulpturer, först en bottenplatta, därefter fri fantasi. Henriette har fångat de flesta av våra skulpturerna på sin blogg HÄR->.

image

Softbinder var ett trevligt material att jobba med, enkelt att klä och enkelt att forma. Det kan säkert användas på många olika sätt; kläs och dekoreras med många olika material. Under kursen begränsade vi oss till svart/vitt. Jag ska köpa massor med Softbinder. Det här var roligt.

Nästa uppgift var att klippa remsor av fiberduk och tvinna samman dem med pappers- eller jutesnören. Resultatet blev ett stadigt snöre som användes för att formade en skål. Våra egentillverkade snören  sammanfogades med olika metoder. Vi fick några förslag och testade oss fram. Själv sydde jag med svart sytråd, med samma typ av zig-zag jag använder för att fålla en kjol. Andra lindade grov tråd eller tunnare papperssnören i “åttor” runt två varv av materialet. Vissa testade med langett. Vi fick tipset att googla på korgflätning för att få fler tips om hur man skulle kunna bygga sin skål.

Skålarna kan därefter fyllas med något vackert; strandfynd, tyll, fjädrar mm.

image

Andra dagens började med att vi tillverkade “piggar”. Dessa var enkla att göra. En kvadratisk bit fiberduk nöps ihop på mitten. Sedan virades snören runt. Enkelt och effektfullt.

image

Under eftermiddagen den andra kursdagen stod valet mellan att laborera med fiberduken enligt Mossa-Mylla metoden, som Henriette presenterat under tidigare kurser, eller bygga en konstruktion i ståltråd, som sedan kläddes in med fiberduk. De flesta av oss valde ståltrådskonstruktionen. Detta var ett pilligt och tidsödande moment där varje liten delfigur i konstruktionen skulle kläs in var för sig. Det gäller att spänna fiberduken väl och sy fast den runt ståltrådskonstruktionen med små langettstygn eller kaststygn, tätt. Många bilder finns på Henrietts blogg, både hennes egna inspiratonsexempel och resultat från kursarbetena. HÄR->

image

image

Till sist ett par boktips för den som vill gå vidare:

image image

Tack Henriette för en fantastisk kurs och för rapporterna på din blogg.

Tack alla kursdeltagare för allt ni delat med er.

Tack Christina Sandberg för bilderna från kursen.

Dela denna post:
Facebooktwittermail

Broderiträffen den 6/9

Igår hade vi den första öppna broderiträffen. 23 personer dök upp. Några var redan igång med nya broderier på östasiatiskt tema. Andra funderar på vilket objekt eller företeelse som ska bli avstamp för nya verk. Museet har öppet till kl 20 på tisdagar så vi har gott om tid att strosa runt bland montrarna.

Det finns mer att uppleva på museet. Varför inte besöka Asiefestivalen på lördag.

image

Det blir en ny broderiträff på tisdag. Vi ses!

 

Dela denna post:
Facebooktwittermail

Rotation – Lera möter stygn 17/9 – 5/10

Lena Lundgren, som om är både keramiker och brodös, och hållit ett par uppskattade kurser i föreningens regi, kommer att ställa ut sina verk på Galleri Fiskhuset i Nyköpnig. Vernissage den 17 september. Dagen efter håller Lena en kurs på Galleriet.

image
Inbjudan

Sista anmälningsdagen till kursen är den 9 september. Anmälan görs till galleriet. Mer information om kursen finns HÄR->

En närmare presentation av Lena finns på hennes hemsida HÄR->
Information om  Gallerie Fiskhuset hittar du HÄR->

VÄLKOMNA!

Dela denna post:
Facebooktwittermail