Oväntad tillströmning till Enköpings konsthall

35 besökare efter bara en halvtimmes öppethållande.

Lördag den 30 mars är det Helena Andersson från Enköpings konstförening som ansvarar för att öppna och stänga konsthallen. Vi får ett kort samtal med henne mellan besökare som kommer och går. – Jag har aldrig varit med om en sådan tillströmning en vanlig lördag när det inte är vernissage, utbrister Helena. Det har bara varit öppet i en halvtimme och vi har redan haft nära 40 besökare och nya strömmar hela tiden till!

Sedan hinner vi inte talas vid mer för Helena behöver berätta om utställningen för besökare som tyvärr inte kan få låna en katalog. – Vi måste trycka upp fler!

Det är inte utan stolthet vi ser utställningen ännu en gång och samtidigt får möjlighet att lyssna till besökarnas spontana kommentarer.

Torsdag den 4 april klockan 19 är det Möte med konstnären i konsthallen. Föreningen Skapande Broderi Stockholm representeras av föreningens ordförande Ingela Gréau och ledamot Ulla-Britt Önnestam. Anmälan till evenemanget ska göras senast tisdag 2 april till May-Britt 0702-770353 eller Evy 0735-629676.

Konsthallen öppnade för en knapp halvtimme och det har redan kommit 35 personer

 

Dela denna post:
Facebooktwittermail

Vernissage på Konsthallen i Enköping

När konsthallens chef Bo Sundqvist slog upp dörrarna till vernissagen var det redan kö på trappan. Under tre timmar kom mellan tvåhundra och trehundra besökare. – Inte rekord men en av de bättre besökta, konstaterar Bo, som dessutom är Enköpings konstförenings ordförande.

Mellan den 23 mars och 14 april visar vår förening broderier från samarbetet med tre Stockholmsmuseer. I det första av konsthallens tre rum visas broderier från samarbetet med Stockholms stadsmuseum år 2013 på temat Skuggsidan. Utställningen tog upp svåra ämnen som brott och straff, både ur historiska och nutida aspekter. Genom samarbetet med museet kom det fram starka och berörande textila bilder och broderier, varav några visas i konsthallen. 

I nästa rum visas de Frimärksinspirationer vi gjorde under 2018 i samarbete med Postmuseum i Stockholm. Uppgiften där var att brodera frimärken – faktiska eller nyskapade. De fria förutsättningarna gjorde att broderierna spänner över en stor vidd, både i motiv- och materialval.

I den tredje rummet visas broderier och broderade föremål från utställningen Den röda tråden som visades på Östasiatiska museet år 2016. Broderierna där är inspirerade både av det politiska läget, museets textilier och av föremål i olika material. 

Sammanlagt visar utställningen ca 130 verk broderade av drygt 50 av föreningens medlemmar.

För öppettider se konsthallens webb. Det går tåg till Enköping en gång i timmen, och under rusningstid varje halvtimme. Resan tar ca 40 minuter och kostar ca 200 kr ToR från Stockholm.

Klockan tolv prick öppnade konsthallens chef, Bo Sundqvist, dörrarna till utställningen.
Vernissagevimmel.
Ljuset flödar in genom husets stora fönster och ger utställningen ett särskilt ljus.
Dela denna post:
Facebooktwittermail

Möte med Teresa Oscarssons bildvärld

Som en del av föreningens årsmöten har vi för vana att bjuda in en föredragshållare. 2019 års föredragshållare, Teresa Oscarsson, överträffade mångas redan höga förväntningar.

Mötesrummet var fyllt till sista plats och trots trängseln hade man kunnat höra en synål falla när Teresa med stillsam humor berättade om sina inspirationskällor och intressen. Att gå igång på det okända och mystiska, eller mytiska, är hennes signum. Det kan lika väl röra sig om indianska sagor som cellens uppbyggnad.

Teresa broderar uteslutande med ullgarn på aidaväv. Garnet färgar hon själv för att få de nyanser hon helst arbetar med, och att använda sig av aidaväv, som orättfärdigt har låg status i broderisammanhang, ger onekligen en extra dimension. Det finns ju ingen som skulle säga annat än att det är det konstnärliga uttrycket och utförandet det handlar om, inte materialet. Med täta stygn, i kors eller i rader, vågrätt eller på snedden, fylls hela ytan. Uttrycket ”att måla med nål och tråd” passar ovanligt väl när man beskriver Teresas broderade konst.

Läs gärna mer om Teresas konst på hennes webb www.teresas.se och missa för all del inte nästa gång hon har utställning.

Teresa Oscarsson
Så vackert allt ändå är, 2019.
Teresa målar med nål och tråd, med stygn i kors, på snedden, rakt eller ovanpå andra stygn.
Teresa hade tagit med några broderier till årsmötet, detta är ett av dem.
Detalj av broderi
Dela denna post:
Facebooktwittermail

Möteshandlingar inför årsmötet den 9 mars 2019

Klicka på länkarna för att komma till möteshandlingarna:

Verksamhetsberättelse ->

Ekonomisk berättelse ->

Revisionsberättelse ->

Valberedningens förslag ->

Alla medlemmar hälsas välkomna till mötet. Kallelse har skickat ut i mail till alla som betalat medlemsavgiften den 1 mars. Om du inte fått något mail kontakta oss via info@skapandebroderi.se

Dela denna post:
Facebooktwittermail

Det ofullständigas charm

Löst spunna trådar av enklare silke och broderade med mer svepande former berör nästan mer än det perfekta.

Silke har alltid varit ett exklusivt material och därför har även det enklare råmaterialet i tillverkningen tagits tillvara. Till exempel silket från de kokonger som fått kläckas till nya fjärilar. För att komma ut ur puppan har fjärilens spott löst upp kokongens sericin (ett klistrigt protein) och silkestrådarna har därmed blivit kortare. De fibrerna har man sedan spunnit till trådar. Idag, nära 600 år efter att man broderat med trådarna, ser man att de under årens lopp snott upp sig. Kanske var det också så att det enklare materialet användes av inte lika tekniskt fulländade brodörer eller brodöser. Men charmen är det inget fel på!

Det spunna silket har snott upp sig och bildar en lös yta av läggsöm.

Hej! Det är fantastiskt att få ögonkontakt.

Detalj av läggsömmen på ett broderat kors från 1400-talet. Alla bilder är från samma broderi. Det finns idag på Historiska museet i Stockholm, men kommer från Österhaninge kyrka.
Dela denna post:
Facebooktwittermail

Spännande tävling

VIll du vara med och utforma föreningen Skapande Broderi Stockholms ansikte utåt.Vi behöver en logga och utlyser en tävling. Alla medlemmar inbjuds att delta.

Läs allt om tävlingen HÄR->Dela denna post:
Facebooktwittermail

Två decimeter från medeltiden

Med telefonens kamera försiktigt höjd över de medeltida broderierna tas foton som vi sedan kan förstora och detaljgranska.

För att ge oss kunskap om medeltidens bottensömmar och ge inspiration till egna arbeten hade Historiska museets Amica Sundström tagit med några broderier även till det andra tillfället på museet. Att få komma broderierna så nära att det nästan känns som om man får ögonkontakt med de avbildade heliga personerna inger stor respekt. Men kanske ändå mer respekt för de personer som broderat med bara dagsljus och ljus- och eldsken till sin hjälp. Med tanke på stygnens täthet och exakthet måste de haft både örnblick och stadig hand.

Två decimeter från medeltiden.

Glorians bottensöm är nersydd så att det bildas ett djup medan klädedräktens flätmönster är mer platt.

Baksidor är alltid intressanta, inte minst för att man där ser trådarnas originalfärger, men man ser också, lite trösterikt, att det inte är så petnoga hur baksidan ser ut.

Det är faktiskt svårt att förstå hur detta har kunnat broderas utan hjälp av elektriskt ljus eller förstoringslampor.

Lägg märke till bakgrundens virvlar.

Maria Neijman från Historical textiles var efterlängtad och inbjuden för att visa oss olika typer av läggsöm.

Trådar i silver och guld lockar på ett alldeles särskilt sätt. Speciellt dessa som är cirka åttio år gamla.
Dela denna post:
Facebooktwittermail

Historiska nyheter

Reglerna för årets första uppgift på Historiska museet är få; broderiet ska rymmas inom 10x10cm, vara en modern tolkning av upp till tre olika bottensömmar, ha korta markerade diagonaler, eller från hörn till hörn, och vara broderat med valfria trådar.

Det var stor uppslutning när årets första uppgift presenterades. Mari-Ann Castenvik, en av föreningens medlemmar, hade på styrelsens uppdrag förberett både tyg och en pedagogisk förklaring av uppgiften. Nu är det bara att sätta igång och låta sig inspireras av medeltidens sömmar och tolka dem till ett modernt uttryck.

Förutsättningarna för årets första uppgift.

Alla har fått var sin tygbit i oblekt linne att brodera på. Det svåraste i uppgiften är nog trådvalet – lyxigt guldbroderi eller färggranna trådar?

Länk till de tecknade beskrivningarna av bottensömmarna finns i ett tidigare inlägg. Skrolla till botten av sidan.
Dela denna post:
Facebooktwittermail

Till onsdag 16 januari

Till alla medlemmar som ska sy bottensömmar, var inte oroliga!
Nästa onsdag den 16 januari kl 16 på Postmuseum behöver ni bara ha tråd med er. Det kommer att finnas oblekt linne, som vi delar i rutor på 12 cm X 12 cm. Sedan kommer vi att få instruktioner av Mari-Ann Castenvik (textillärare) hur vi ska gå vidare. Det låter väl bra, eller hur?
För de av er som redan satt igång är det bara att fortsätta. Om du vet att du har en kompis som inte har internet meddela henne detta.
Vi ses!

Sköld till mässhake monterad på ett nutida bottentyg. Motivet är broderat i flera olika bottensömmar.
Ur Historiska museets samlingar.
Dela denna post:
Facebooktwittermail

Bottensöm är toppensöm

Ett nytt år och ett nytt museum. Från januari 2019 träffas vi varannan onsdag på Historiska museet i Stockholm, och varannan vecka fortsätter vi att ses på Postmuseum. Vi börjar samarbetet med Historiska genom att sy bottensömmar.

Vid årets första träff välkomnades föreningen av Historiska museets 1:e antikvarie med ansvar för de textila samlingarna, Amica Sundström, som berättade om museets medeltida textilier. Förutom att titta på några textiler i utställningarna fick vi dessutom fick möjlighet att på riktigt nära håll studera några av museets medeltida rariteter. Det är en ynnest vi är tacksamma för eftersom textilerna är sköra och varje gång de hanteras måste det ske med stor omsorg.

Årets första uppgift på Historiska museet är, att utifrån de medeltida broderierna, inspireras till att använda bottensömmarnas olika stygn. En både rolig och utmanande uppgift. Bitarna ska sedan sys ihop till ett gemensamt stycke. Att få lära sig mer om bottensöm kommer att bli toppen! Fortsättning följer.

Matsäcksrummet på Historiska museet är ett bra rum att brodera i – praktiskt och ljust.

Vid första träffen diskuterades uppgiftens upplägg.

1:e antikvarie Amica Sundström på Historiska museet.

Att få studera ett medeltida broderi
nära och utan skyddande monter är nästan svindlande.

Detaljstudie av medeltida bottensömmar.

Stygnbibliotek för medeltida bottensömmar Illustrationerna är ur Anne Marie Franzéns bok Prydnadssömmar under medeltiden.

Variation på dubbel läggsöm II
Variation på dubbel läggsöm
Vanlig läggsöm
Schattersöm
Sammetssöm och öglesöm
Nerdragen läggsöm och dubbel läggsöm
Pärlbroderi
Neddragen läggsöm
Lasursöm
Korssöm och efterstygn
Klyvsöm och stjälksöm
Klyvsöm
Dubbel läggsöm
Atlassöm

Till Historiska museet och en film om medeltida textilier.Dela denna post:
Facebooktwittermail