Lucka 22, 2024

Efter det hektiska jubileumsåret fick vi ett betydligt lugnare år på Strindbergsmuseet. Det var trångt i lokalen men museet gjorde allt för att det skulle fungera fint. Vi fick använda museets sammanträdesrum vid behov. 

Broderiträffarna fortsatte varje vecka och vi satt vid små runda bord i lokalen som samtidigt var utställningslokal. Det fanns tid för många samtal runt borden.

Under året arbetade vi med två uppgifter. Den första utgick från Strindbergs hem och den andra från romanen Hemsöborna.

Jugend i vår tid
Strindberg var mycket förtjust i jugend, vilket präglar hans sista hem på Drottninggatan 85. Kärnan i museet är hemmet. Vi lät oss inspireras av både fastigheten och hemmet i våra broderier.  Projektet kallades Jugend i vår tid.

Inbjudan till utställningen på museet. Fler bilder kommer så småningom att visas i bildgalleriet.

Under utställningstiden delade broderiträffarna lokal med utställningen. Så fint att omges av broderierna då vi fortsatte med Hemsöborna.

Hemsöborna genom nålsögat

Uppgiften var att välja ett citat ur Hemsöborna som inspiration till vårt broderi. Verkets titel blev sedan broderiets titel.
Utställningen på Strindbergsmuseet följde berättelsen i boken från Carlssons ankomst till det dramatiska slutet. Här visas broderierna i bokstavsordning efter brodösens efternamn.

Klicka på bilderna för att se en större bild, brodösens namn och en kort beskrivande text.

Workshops
Under året höll vi några workshops ledda av föreningens medlemmar.
Tamaribollar men Lena Möre
Fritt broderi med dragna trådar men Birgitta Norbäck
Publik workshop mad avstamp i utställningen om Strindbergs hem med Pia Edgren och Ulla-Britt Önnestam

Skulle du kunna genomföra en workshop för föreningens medlemmar eller har du önskemål om någon workshop? Skriv ditt svar nedan!
❤️

Lucka 21, 2024

Det blev alltså två jubileumsutställningar, under sommaren 2022 på Nacka konsthall i Sickla och runt jul och nyår på Ateljé Lyktan i Skogås.

Tusen nålar – broderier som känns var titeln på jubileumsutställningen på Nacka konsthall. Vi visade broderier från samtliga museisamarbeten under 10 år. Var och en kunde lämna in tre av sina bästa verk.

Affisch framställd av konsthallen. Broderi av Ulla-Britt Önnestam inspirerat av medeltida guldskinnsbroderi..
Nacka konsthall ligger i Dieselverkstaden, Sickla.
Fint vernissage med tal och musik.

Luftigt och bra hängt av Mari-Ann och Ingela.
Flera av rutorna med medeltida bottensömmar visades från föreningens samarbete med Historiska museet.

Av hjärtans Lust var titeln på jubileumsutställningen på Ateljé Lyktan i Skogås. Där visade vi broderier som inte hade direkt anknytning till museisamverkan utan speglade annat som medlemmarna broderat.

Nedan visas vernissageinbjudan samt tre broderier. Fler kommer så småningom när vi hunnit ikapp med dokumentationen.
Förteckning över samtliga verk HÄR->

Broderat av Milagros Fernandez
Broderat av Eva Grytt.
Broderat av Lena Möre

Nu är det din tur att berätta hur du upplevde jubileumsutställningarna.
❤️

Lucka 20, 2024

2022 firade föreningen 20-årsjubileum. Det blev ett märklig år med flera utställningar och presskontakter vid sidan av det ordinarie arbetet med temabroderier på Etnografiska museet. Idag beskrivs kortfattat allt som hände under året.

Under januari månad pågick fortfarande utställningen Jean i garn på Dansmuseet och ett nytt museisamarbete påbörjades på Etnografiska museet. Vi genomförde introduktionsuppgiften ”Själens föremål och föremåls själ”. Du som öppnat luckorna de senaste dagarna vet redan detta.

Under slutspurten inför utställning på Etnografiska blir vi kontaktade av Tekniska museet. De ville visa våra broderier på temat Artificiell Intelligens som blev avbrutet under pandemin. Vernissagen önskades en vecka senare, dvs samma vecka som utställningen på Etnografiska skulle öppna. Helt omöjligt naturligtvis men ytterligare en vecka senare var vi redo. Resultatet blev att två utställningar öppnade med en veckas mellanrum, sista veckan i maj och första veckan i juni.

Utställningen pågick till 6/3 2024

Samtidigt pågick planeringen för föreningens stora jubileumsutställning på Nacka konsthall i Sickla som öppnade den 18 juni.

Ingela Gréau och Mari-Ann Pölde svarade för hängningen av jubileumsutställningen med assistans av personal från konsthallen.

Under hösten fortsatte vi på Etnografiska museet under rubriken Allt hänger samman som handlar om vad som händer då vi manipulerar någon del i naturen. Detta arbete resulterade i en utställning med samma titel. Se utställningskatalogen HÄR->

Ni minns kanske föreningens första ordförande, Katrin Hultman, som presenterades i Lucka 1 och 2. Hon är fortfarande föreståndare för ateljé Lyktan i Skogås och hoppades på ett återbesök av oss. Det var ju där föreningen hade sin allra första utställning 2012. Tacka nej kom inte på frågan så årets femte utställning öppnade i strax före jul.

Eva Rosander hänger utställningen ”Av hjärtans lust” på Ateljé Lyktan i Skogås.

Visst var det mycket jobb men ändå ett riktigt roligt år. Föreningen fick uppmärksamhet i press och på Sveriges radio. Men något blev ändå lidande.

Tidigare hade vår internetleverantör stängt tjänsten för bildgalleriet som vi använde. Vi sparade ner alla bilder men texterna försvann. Dags för en ny lösning. Rekonstruktion av dokumentationen av tidigare utställningar pågick. Jean i garn var först att dokumenteras på det nya sättet. Men det var mycket arbete kvar att göra. Allt som hände under jubileumsåret och även året därefter brister därför i dokumentation. Bilder finns men sammanställningarna är ännu inte helt klar. Det återstår fortfarande en del att göra.

Nu samlar vi dokumentationen av alla utställningar under rubriken UTSTÄLLNINGAR i menyraden på hemsidan. Se HÄR ->
All grön text är länkar som leder vidare. Svart text betyder att dokumentationen ännu inte är klar.

Vi hoppas på överseende med att vi ligger efter med dokumentationen. Skriv gärna en kommentar om vad du förväntar dig av den!
❤️

 

Lucka 19, 2024

När vi återgick till normala rutiner efter pandemiåret var det dags för återbesök på Etnografiska museet. Denna gång stannade vi ett helt år och började med en introduktionsuppgift med några regler att följa. 

Under 2022 samarbetar föreningen Skapande Broderi Stockholm med Etnografiska museet. Utställningen Human Nature, var vår inspirationskälla. Den handlar om planetens framtid och vår tids överkonsumtion.
Alla äger vi ett överflöd av saker vi köpt för tröst, inbillade behov eller bara för konsumtionskicken. Det är inte de sakerna vi broderat. De saker vi tolkat i våra broderier är däremot föremål man alltid vill ha kvar. Något vi skonar, lagar och bevarar, även om det skulle sluta fungera eller gå sönder. Det är förmodligen inte en dyrbarhet på grund av sitt ekonomiska värde, men på grund av minnen, dofter och känslor.
Alla verk är 30 x 40 cm, mjukt monterade och upphängda med pappersklämmor.
Utställningen öppnade den 1 juni och visades över sommaren.

Vad anser du om att inleda med en styrd introduktionsuppgift som första uppgift i ett museisamarbete för att därefter fortsätta med en friare uppgift?
❤️

 

 

Lucka 18, 2024

Trots inställda broderiträffar fick föreningens medlemmar bra uppgifter att brodera hemifrån. Det resulterade i en fin utställning på Dansmuseet så småningom.

Under pandemiåret skulle Svensk baletten i Paris ha firat 100-årsjubileum och vi var inbjudna att uppmärksamma det i våra broderier. Jubileumsföreställning på Operan var planerad och en påkostad utställning med inlånade föremål från Paris stor på programmet.

Dansmuseet tog emot oss i små grupper så vi kunde se jubileumsutställningen. Vi fick också två broderiuppgifter att genomföra på hemmaplan. Museet lade stor kraft på att bygga en attraktiv utställning som visades när samhället öppnade igen efter pandemin.

Under pandemin broderade föreningens medlemmar på temat SVENSKA BALETTEN I PARIS 100 ÄR i samarbete med Dansmuseet. Vi hade två uppgifter.  Först placerades dansaren och koreografen Jean Börlin i stockholmsmiljö. Formatet var A4. I den andra uppgiften tolkades Svenska Baletten fritt, utan anvisningar om motiv eller storlek. Broderierna visades på  Dansmuseet från den 23 november 2021 till början av januari 2022.
Klicka på miniatyrbilderna för att se broderierna ett och ett.

Nu undrar vi hur ditt broderande såg ut under pandemin?
❤️

Lucka 17, 2024

Efter vår tid på Historiska museet fortsatte vi till Tekniska. Vi hade stora förhoppningar på samarbetet med Tekniska museet. Men en bit in på projektet slog pandemin till och inget blev som vi planerat. Idag berättar vi om hur pandemin påverkade föreningen.

Tekniska museet hade en utställning, Hyper Human,  som handlade om Artificiell Intelligens. Vi fick visningar och hade lovats föreläsningar om AI. Många av oss var inte bekväma med ämnet. Det här skulle bli en riktig utmaning. Men först en introduktionsuppgift som kändes lättare.

Introduktionsuppgift – Monterbroderier
I museets matsäcksrum, där vi höll broderiträffarna, finns montrar med föremål som visar många av 1900-talets tekniska framsteg och utveckling av sådant vi idag ser som självklarheter såsom dammsugare, telefoner, flygplan och mycket annat. Vår uppgift var att brodera en kommentar till innehållet i montrarna. Var och en fick en monter tilldelad. Många av broderierna blev  tredinemsionella. Det var tydligt att alla hade en personlig relation till sina föremål. Allt rann ut i sanden när pandemin slog till och vi var i slutspurten av monterbroderierna. Så synd.

På bloggen finns ett inlägg när vi alla var förväntansfulla och entusiastiska inför uppgiften å. Se HÄR->

Här kan du läsa mer  – om lottningen av föremål och om hur man kan söka information om föremålet. I exemplet handlar det om en sockerströare.

Hyper-Human
Museet kunde inte heller öppna utställningen Hyper-Human som planerat. Vi försökte komma igång på egen hand. Läs om det HÄR->

Läget för framtiden i föreningen beskrivs under försommaren 2020 HÄR->

Gotlands läns museum
Föreningen hade kommit långt i planeringen inför ett samarbete med Gotlands länsmuseum – Fornsalen. Det blev inte heller något av dessa stolta planer. Vi hade träffats i Visby för att lägga fast planerna:
– Vår utställning ”Spår av medeltida liv” skulle hämtas av personal från Gotland och visas på Fornsalen i Visby.
– Vi skulle hålla workshops på museet för lärare på Gotland om hur man kan arbeta i skolan med temata inspirerade av museet, med vår utställning som ett exempel på hur det kan gå till.
– Museet hade fått pengar till ett forskningsprojekt om bildstenarnas formspråk och vi inbjöds att driva ett projekt om hur bildstenarnas bildspråket kunde ha uttryckts i textil och framför allt i broderi. Tanken var att detta skulle bli ämnet för tema broderier som sedan skulle visas i Fornsalen.

Planering tillsammans med Dansmuseet
Parallellt med planering för fortsättning av medeltidstemat på Gotland diskuterade vi samarbete med Dansmuseum. Detta blev inte heller som vi tänkt.

Medlemsantalet sjönk
Före pandemin var vi 140 medlemmar i föreningen efter pandemin runt 100. Men medlemstillströmningen har därefter varit god och vi närmar oss de gamla siffrorna. Antalet deltagare på broderiträffarna är högre än före pandemin och antalet broderier som visas på utställningarna fler. Det betyder att medlemmarna nu är aktivare än tidigare.

Gjorde du ett monterbroderi? Berätta om det!
❤️

Lucka 16, 2024

Vi genomförde ytterligare ett lärorikt projekt på Historiska museet som resulterade i utställningen ”Guldskinnsbroderi med modern twist”.

Medeltida guldskinnsbroderi är en teknik där bottentyget, oftast i ull, är ett intarsiabroderi. Skarvarna mellan tygerna täcks med smala remsor av guldskinn. I vår tappning användes olika material i bottentyget och guldskinnet ersattes av nappaskinn, snören, band mm och motiven var helt andra.

Hur skulle guldskinnstekniken kunna användas idag? Den frågan fick vi i föreningen Skapande Broderi Stockholm av Historiska museet. Vårt uppdrag var att göra moderna tolkningar i den medeltida tekniken. Resultatet blev 37 broderier av 32 brodöser och visar en spännande bredd i både uttryck och komposition. Föreningens bidrag till utställningen är den ena av utställningens två delar, vars andra del är rekonstruerade medeltida broderier. Utställningen planerades att visades mellan 10 oktober 2020 och 14 februari 2021 på Historiska museet. På grund av Pandemin blev utställningen förlängd och visades hela 2021.

En sammanfattning över tiden på Historiska museet finns på HÄR->

På styrelsens förslagslista över kommande workshops står guldskinnsbroderi. Om intresse finns hoppas vi kunna genomföra det under 2025.

Skulle du vilja lära dig guldskinnsbroderi? Svara nedan!
❤️

Protokoll från medlemsmöten

Medlemsmötet är föreningens högsta beslutande organ och styrelsens uppgift är ju att verkställa medlemsmötets beslut. Vi håller två möten per år, årsmöte på våren och verksamhetsmöte på hösten. Om något händer som kräver beslut av medlemmarna kan vi även kalla till extra medlemsmöte.

Styrelsen beslutade nyligen att protokollen från medlemsmöten ska publiceras på hemsidan.

Protokollen kommer att publiceras under rubriken FÖRENINGEN -> DOKUMENT i hemsidans menyrad?

Dokumentsidan finns HÄR ->

Lucka 15, 2024

Efter introduktionsuppgiften om medeltida bottensömmar var det dags att fördjupa oss i hur livet på medeltiden kunde gestalta sig och vilka spår som finns idag.

Spår av medeltida liv
Vi började som vanligt med en visning av museets fasta utställning ”Medeltida Liv” och därefter följde en diskussion om hur vi skulle tolka temat. Läs om tolkningen HÄR->

Det blev en fin och varierad utställning. Tyvärr visades inte alla broderier på museet. Men i vårt eget galleri finns allt med.

I Historiska museets fasta utställning Medeltida liv visas olika föremål ur museets samlingar. Med utgångspunkt i dem, och i studier av medeltida företeelser, har föreningen Skapande Broderi Stockholm ägnat några månader under 2019 åt att brodera motiv inspirerade av dessa. Det har resulterat i ett femtiotal broderier som visar såväl bevarade medeltida byggnader och föremål, som fria tolkningar av berättelser, religion och musik. Utställningen pågick till mitten av mars 2020.

Du som var med BERÄTTA!
❤️

Lucka 14, 2024

Medeltida bottensömmar
Under januari till mars 2019 träffades vi var annan vecka på museet och arbetade med temat ”Medeltida bottensömmar”. Vi fick ta del av Medeltida broderier från textilkammaren och kunde studera sömmar och stygn i detalj. Vi lärde oss att sy flera av de medeltida bottensömmarna och arbetet utmynnade i en utställning som visades på museet under sommaren.

Att få studera ett medeltida broderi
nära och utan skyddande monter är nästan svindlande.

Medeltida broderier kännetecknas av att stygnen täcker hela bottentyget, det mesta av trådarna ligger på framsidan och materialen är ofta exklusiva.

Vår  uppgift var att sy ett valfritt motiv 10×10 cm med den medeltida tekniken och med de medeltida stygnen.

Några blogginlägg beskriver arbetet med bottensömsprojektet.
Bottensöm är toppensöm– med länkar till olika stygn
Det ofullständigas charm
Två decimeter från medeltiden
I bottensömmens rutor …

På vår utställning visades 77 bottensömsrutor. Du kan se dem nedan. Klicka på bilderna för att se dem i större format .

Under tiden januari - mars 2019 studerade föreningen Skapande Broderi Stockholm medeltida bottensömmar på Historiska museet. Amica Sundström visade broderier från museets samlingar. Vi granskade motiv, material, enskilda stygn och sömmar. Därefter tränades sömmarna i egna broderier. Klyvsöm, olika typer av läggsöm, atlassöm, ögglesöm och sammetssöm m.fl. stod på programmet. Många lekte med fina guldtrådar, pärlor och paljetter. Andra valde lin- och ulltrådar. Inslag av applikation förekom också. Resultatet blev en utställning på muséet, under tiden maj - 25 augusti 2019, med 77 broderier i formatet 10x10 cm. Foto från vernissagen: Heléne Forsberg Övriga foton: Ingela Gréau.

Låt oss få ta del av dina reflektioner när du återser våra bottensömsrutor.
❤️